Jaderná lokomotiva X-12: Revoluce, která nikdy nevyjela na koleje

Doprava vždy hledala efektivnější a úspornější způsoby pohonu, a v 50. letech 20. století přišla éra, kdy se experimentovalo s jadernou energií nejen v lodní a letecké dopravě, ale i na železnici. Mezi nejambicióznější návrhy patřila jaderná lokomotiva X-12, jejíž koncept představil fyzik Dr. Lyle Borst společně se svými studenty z University of Utah.

Dr. Lyle Borst a jeho vize

Dr. Lyle Borst byl americký jaderný fyzik, který se specializoval na aplikace jaderné energie. Byl jednou z klíčových osob, která v 50. letech aktivně propagovala využití jaderné energie nejen ve vojenských a průmyslových aplikacích, ale i v civilní dopravě. Spolu se svými studenty a odborníky z různých firem vytvořil detailní koncept jaderné lokomotivy, která by mohla překonat omezení tehdejších dieselových a parních strojů. Borstovým cílem bylo nejen zvýšit efektivitu železniční dopravy, ale také posunout hranice využití jaderné energie v každodenním životě.

Koncepce a design

Lokomotiva X-12 byla navržena jako dvoudílný stroj dlouhý až 160 stop (48,8 metru) s hmotností přes 500 tun. Jádrem stroje měl být jaderný reaktor umístěný ve speciálním ocelovém kontejneru, který by jako palivo využíval uran-235. Energie se měla vyrábět řízenou štěpnou reakcí v reaktoru, kde by chladicí voda předávala teplo do parního generátoru. Parní turbína by pak poháněla elektrické generátory, které by napájely elektrické trakční motory. Reaktor o průměru tří stop (91 cm) a délce čtyř stop (122 cm) měl být umístěn v tlakové nádobě naplněné roztokem fosforečnanu uranylu. Chladicí voda by dosahovala teploty až 660 °F (350 °C) a pára by poháněla turbíny s výkonem přes 7 000 koňských sil (5 220 kW).

Jako součást chladící soustavy byl navržen rozsáhlý radiátorový vůz, který odváděl teplo z kondenzátoru zpět do chladicího okruhu, aby se pára mohla znovu použít.



Hlavní předností X-12 byla dlouhá provozní doba bez potřeby doplňování paliva. Lokomotiva mohla fungovat měsíce a měsíce, na rozdíl od dieselových či parních lokomotiv.

Technické výhody a problémy

Provoz jaderné lokomotivy by však sebou nesl i zásadní problémy. Bezpečnost byla jednou z hlavních otázek, protože v případě nehody by mohlo dojít k radioaktivní kontaminaci. Další komplikací byla nutnost zvýšené ochrany reaktoru před útoky nebo nehodami. Kromě toho by provoz vyžadoval složité odstínění reaktoru, aby nedošlo k ozáření obsluhy vlaku a cestujících, což by neúnosně zvyšovalo hmotnost lokomotivy a mělo i dopad na efektivitu provozu.

Ekonomicky Borstova vize X-12 také nevycházela. Odhady naznačovaly, že stavba jediné lokomotivy by stála kolem 1,2 milionu dolarů, což bylo dvojnásobek ceny moderní dieselové lokomotivy té doby.

Osud projektu

Navzdory fascinujícímu konceptu X-12 nikdy neopustila rýsovací prkna. Hlavní důvody byly obavy o bezpečnost a vysoké náklady. V 60. letech se pozornost přesunula k výkonnějším diesel-elektrickým lokomotivám, které se ukázaly jako levnější a bezpečnější alternativa

Zdroj: Gizmodo, L. Borst: Nuclear Power and Its Applications, Academic Press, 1957
Licence fotografie: CC BY-SA 2.0, Mobilus in Mobili